Przejdź do treści
Porady > Porady - Alternator

ALTERNATOR




Częste przyczyny świecenia lub żarzenia się kontrolki ładowania
podczas pracy alternatora:

  • uszkodzenia regulatora napięcia (czasem jego rozhermetyzowaniem - podczas deszczowej pogody kontrolka żarzy a gdy słońce "...się naprawiło..." i nie żarzy)

  • luźny i niepewnie zamocowany przewód główny + lub obruszane złącze w płycie prostownika

  • niewłaściwe przejście na łączu szczotka - pierścienie wirnika (zużycie, zabrudzenie)

  • uszkodzeniu uzwojenia wirnika

  • uszkodzenie stojana (uszkodzenie jednej z faz daje efekt: żarzenie lampki na wolnych obrotach i zgaśnięcie dopiero po zwiększeniu obrotów lub włączeniu pewnego obciążenia - równicześnie często stojan nadmiernie się grzeje)

  • zwarcie uzwojenia do masy

  • słaba masa alternatora

  • słaba masa regulatora napięcia

  • uszkodzenie (zwarcie lub przerwa) któreś diody w mostku prostowniczym

  • uszkodzenie (zwarcie lub przerwa) któreś diody lub diód wzbudzenia (często następuje stałe żarzenie kontrolki i wzrost napięcia ładowania akumulatora ponad normę spowodowany "oszukiwaniem" regulatora napięcia przez zmniejszenie napięcia, które mu podają jako sterownicze)

  • rzadko ale ... w przypadku niektórych regulatorów do których wzbudzenie na regulator podawane jest przewodem (zakończonym zwykle konektorem), może pojawić się żarzenie kontrolki i towarzyszące temu zwiększone napięcie ładowania. Przyczyną tego jest "lekkie" zwieranie przez poprzecieraną izolację przewodu do masy - regulator otrzymuje informację o zbyt niskim napieciu ze wzbudzenia i zwiększa ładowanie.

  • słaby styk lub brak styku kontroli napięcia fazowego ze stojana na regulatorze (głownie dotyczy nowszych typów - często regularor się całkowicie wyłącza)

  • rzadko, ale się zdarza, żarzenie lampki kontrolnej może być, w pewnych okolicznościach, skutkiem przebicia kondensatora przeciwzakłócającego

  • luźny pasek (czasem przyświeca tylko przy większych obciążeniach i zwykle pasek "piszczy")

  • zwieranie (czasem tylko częściowe np. poprzez wilgotne skorodowanie złacz) przewodu kontrolki do masy

  • w niektórych przypadkach - awaria układu regulatora napięcia

  • tylko chwilowe niedomagania alternatora, które powodują wskaźnikowe żarzenie czy świecenie kontrolki ładowania są trudne do zdiagnozowania. Może być to poważna zwaria podzespołów jak i zwykłe zabłocenie czy korozja, które w pewnych okolicznościach dają o sobie znać. Moze to być jakaś dioda, która przestaje przewodzić tylko w pewnych warunkach. Wychwycić taką rzecz jest zaprawdę sztuką a czasem trzeba mieć oprócz wiedzy po prostu zwykłe szczęście.

  • gdy alternator je posiada, uszkodzenie koła pasowego ze sprzęgłem. Zazwyczaj koło wydaje dziwne, czasem dość głośne dźwięki (chrobot, stukanie przy dodawaniu gazu). Usterka zazwyczaj nie jest typu "stało się nagle" lecz stopniowo może pojawiać się błyskanie kontrolki coraz częściej. Usterka groźna, szczególnie dla pojazdu (może wywołać m. in. zerwanie paska, które może spowodować różne "dolegliwości" ...)

  • w samochodach (np. Mercedes) z systemam akumulator główny i "pomocniczy" - w przypadku awarii/zużycia akumulatora "pomocniczego" mimo, że jest ładowanie to kontrolka zapala się po kilku minutach lub od razu po odpaleniu pojazdu

  • i wiele innych (czasem naprawdę trudnych do teoretycznego wytropienia przyczyn - bez prób podmieńczych)


*lampka ładowania zwykle pali się lub żaży wówczas, gdy napięcie ładowania jest za niskie - ale są rzadkie przypadki żarzenia kontrolki gdy napięcie jest  wyższe od napięcia akumulatora



Możliwe przyczyny braku świecenia się kontrolki ładowania
(przy niepracującym silniku i włączonej stacyjce)

  • przepalenie się uzwojenia wirnika

  • zupełny brak styku szczotka - pierścień ślizgowy wirnika (zużyta szczotki, ślizgi czy też korozja, duże zabru-dzenie, ciało obce, ...)

  • brak masy na regulatorze napięcia

  • urwany przewód alternator - kontrolka lub mocna korozja jego konektorów

  • spalona żarówka (bardzo rzadko - test: zwarcie przewodu do masy = świeci - czyli nie jest spalona)

  • w niektórych przypadkach - awaria układu regulatora napięcia

  • rzadko ale jak najbardziej możliwe - w niektórych alternatorach istnieje możliwiosć zwarcia do plusa styku stojana (sterowanie kontrolki) i ... kontrolka ładowania żeby nie wiem co nie zaświeci ani po przekręceniu kluczyka ani podczas pracy alternatora



Możliwe przyczyny świecenia się lub żarzenia kontrolki ładowania
po wyłączeniu zapłonu

  • przebicie diody (diód) dodatniej - zależnie od układu, może świecić nawet kilka kontrolek. Może zdarzyć się także rozładowywanie akumulatora bez świecenia kontrolki. Prąd rozładowywujący zależny jest również od konkretnego przypadku ale może być całkiem spory, nawet ponad 5A. Główny prąd płynie poprzez wirnik, który zasilany jest przez regulator ale też płynie przez inne odbiory np. kontrolki.



Możliwe przyczyny rozładowywania akumulatora podczas postoju
(rzadkie ale możliwe)

  • przebicie diody dodatniej, które jest na tyle małe, że nie widać żażenia kontrolki ładowania (szczególnie mało widocze gdy jest nie żarówką tylko układem z diodą LED). Może się wzbudzać regulator i powodować upływ prądu

  • usterka regulatora napięcia (raczej nowszej generacji), który się wzbudza i zasila wirnik lub tylko "niegroźnie" się włącza sam dla siebie ot tak bo chce

  • nie związane z alternatorem - wadliwa instalacja alarmowa w pojeździe

  • nie związane z alternatorem - włączony "niewidoczny" odbiornik np. mała żaróweczka w schowku czy bagażniku, "słabe" niegroźne zwarcie do masy np. poprzez ścieżki korozyjne

  • nie związane z alternatorem - akumulator (wada/zużycie) - na skutek zwarć poprzez wykruszoną masę płyt, itp.

  • nie związane z alternatorem - np. w niektórych samochodach grupy VAG - rozładowywać może moduł komfortu, który przeszedł w tryb awaryjny - powód to np. brak przejścia na przewadzie magistrali (np. w jednych drzwiach) - prąd 0.3 - 0.8 A (zależnie od stanu zamknięty/otwarty)




Możliwe przyczyny za wysokiego napięcia ładowania alternatora
(kontrolka często gaśnie, prawidłowo,  podczas pracy)

  • Wadliwy regulator napięcia

  • Rzadki przypadek - przebicie do masy uzwojenia wirnika - reglator który ma stały +, który po przejściu przez uzwojenie wirnika jest masowany (sterowanie masą). Regulator reguluje ale większość prądu przechodzi "bokiem" przez wirnik co powoduje niekontrolowane wzbudzenie, czasem aż do granicy możliwości alternatora z napięciem ok.18-19V !. Kontrolka gaśnie gdyż alternator sie wzbudził Taka praca może zakończyć się spaleniem stojana a czasem także "ziaziem" jakiegoś podzespołu damochodowego.....








*** dane napięć ładowania oczywiście dotyczą alternatorów do instalacji 12V

Wróć do spisu treści