Przejdź do treści

Menu główne:

Porady



Pompa paliwa




Elektryczna pompa paliwa, w samochodzie, jest sterowana za pomocą przekaźnika, którego styki są  zwarte podczas pracy silnika i pompa jest zasilana. Przekaźnik może być w układzie "bezpośrednim", w którym sterowanie odbywa się bez udziału ECU pojazdu lub w układzie gdzie pracą przekaźnika (a więc i pompą) steruje komputer samochodu. Konstrukcje przekaźników i ich sterowanie są różne. Może to być prosty przekaźnik pojedynczy lub podwójny lub też przekaźnik z modułem elektronicznym. Moduł elektroniczny może być np. układem czasowego załączania pompy paliwa już po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłon na 2-5 sekund celem "nabicia" układu paliwem by poprawić start silnika. Moduł elektroniczny w przekaźniku może być też układem kontrolno-sterującym na potrzeby ECU (np. piny: informacja o awarii, zamknięcia drzwi, sterownika silnika, ...). Przekaźnik fizycznie sterowany może być poprzez podawanie + jak i łączeniem z masą (masowanie), dlatego przy testach poza pojazdem należy upewnić się czy dobrze się podpina biegunowość przewodów !
Przekaźnik pompy paliwa może sterować także pracą innych podzespołów np. wtryskiwaczem zimnego startu (dodatkowy terminal przekaźnika TF informujący z CPU o temperaturze).

Jeden z wariantów układu elektrycznej pompy paliwa - rys. Przykład 1 (VW Rabbit, Porsche 924, Audi 4000).
Przekaźnik pompy jest przekaźnikiem z czasowo-podtrzymującym modułem elektronicznym. Styki włączające pompę to 30 (+ bezpośrednio z akumulatora) i 87 (zasilanie pompy + po przekaźniku). Styk 15 to + zasilania elektroniki (włączany stacyjką). Styk 31 to masa układu elektronicznego oraz cewki przekaźnika elektro-mechanicznego. Styk 1 to sygnał brany z cewki zapłonowej: pojedynczy impuls (przekręcenie kluczyka w pozycję zapłon) = włączenie pompy na 2-4 sekund - ciągłe impulsy = stałe załączenie przekaźnika a wiec i pompy paliwa podczas pracy silnika.



Przykładowe terminale przekaźników pompy paliwa (Fuel Pump Relay):

30 - 31 - 15 - 87 - 1
30 - 31 - 15 - 87 - 87b - 50 - 1
30 - 31 - 15 - 87 - 87b - 50 - TD
30 - 31 - 15 - 87 - Mot - C - TK
30 - 31 - 15 - 87 - 31b
30 - 31 - 15 - 87 - TD
30 - 85 - 86 - 87 - 86a
30 - 85 - 86 - 87 - 85b - 87b
30 - T - 86 - 87 - 87a
30 - 85 - 86 - 87
31b - 31 - 15 - 87
50 - 31 - 15 - 87 - 87a - 1



  • 50 to wymuszenie działania pompy przy zadziałaniu rozrusznika

  • 1 to sygnał/sygnały (+ niskie napięcie z cewki zapłonowej) dające wymuszenie zatrzymania pompy w przypadku braku sygnałów z cewki zapłonowej oraz wymuszenie podtrzymania przekaźnika gdy silnik pracuje - ciągłe impulsy

  • 15 to zasilanie (+) po stacyjce / głównym przekaźniku prądowym układu elektronicznego przekaźnika

  • 31 to masa (-)

  • 30 to zasilanie (+) bezpośrednio z akumulatora

  • 87 to zazwyczaj wyjście ze styków 30-87 przekaźnika (+ na pompę paliwa)

  • 85 i 86 to cewka przekaźnika (85 to masa (-), 86 to plus (+) ... czasem podłączane odwrotnie ...)

  • 31b to często sterowanie z komputera ECU / cewka zapłonowa (terminal 1 - niskie napięcie)

  • TK to sygnał z czujnika drzwi

  • C to sygnał awarii

  • TD to sygnał (prostokątny) z ECU (z czujnika prędkości obrotowej)

  • TF to sygnał z ECU informujący o temperaturze



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego