Przejdź do treści
Porady

PRZEPUSTNICA




Głównym zadaniem przepustnicy powietrza jest sterowanie ilością przepływu powietrza do silnika. Sterowanie klapą przepustnicy może być mechaniczne lub coraz częściej elektryczne. Niektóre przepustnice współpracują z zaworem (lub silniczkiem krokowym) wolnych obrotów. Niektóre wysterowanie wolnych obrotów dokonują same. Przepustnice były montowane głównie w sinikach benzynowych ale ostatnio bardzo często stosuje się je w silnikach diesel'owskich, gdzie także działają jako odcięcie powietrza.
Aby komputer silnika wiedział w jakim położeniu znajduje się klapa przepustnicy musi ona być wyposażona w czujnik położenia, którym jest potencjometr (czasami dwa - w połączeniu: każdy oddzielnie lub tak jak na grafie w galerii). Dodatkowo czasem stosowane są czujniki w postaci przełączników krańcowych położeń klapy (szczególnie w sterowanych mechanicznie).




Najczęstsze usterki przepustnic i ich objawy:

  • uszkodzenie jednej ze ścieżek potencjometru (wariant z dwoma potencjometrami) - komputer wykorzystuje dane z potencjometru, który uznaje za prawidłowy i zmniejsza wydajność silnika wchodząc w stan awaryjny. Zapala się kontrolka awarii
  • niespójne dane z pedału gazu i położenia przepustnicy - silnik wchodzi w tryb awaryjny - spada moc, zwiększa się zużycie paliwa oraz zazwyczaj utrzymywane są nieco wyższe obroty (1100-1300). Zapala sie kontrolka awarii.... lub nie....
  • niespójne dane - awaria czujnika położenia - wahnięcia obrotów przy np. dojeżdżaniu do skrzyżowania silnik gaśnie, przy nagłym dodanii i puszczeniu gazu ma kłopoty z utrzymaniem wolnych obrotów
  • niespójne dane - zdarza się, że silnik ogranicza moc i obroty do granicy "prędkości ślimaka winniczka" - to może być spowodowane również niespójnoscią danych pedał gazu - pedał hamulca
  • przytarta/zabrudzona ośka klapy - różne sie dzieją rzeczy bo najczęsciej przytrzymania klapy zwiazane ztym problemem zdarzają się w różnych pozycjach
  • po wymianie/czyszczeniu przepustnica elektryczna nie została sparowana (adaptacja) z komputerem - wówczas system elektroniczny nie jest w stanie rozpoznać położenia przepusticy ani w pozycji min ani max (musi przypisać sobie wartości z potencjometrów w tych pozycjach). Nie zawsze przepustnica "sama się zaadoptuje" podczas jazdy). W przepustnicach elektrycznych nie ma najczęściej osobnych krańcowych przełączników położeń.
  • czujnik położenia klapy przepustnicy - w razie jego awarii mogą pojawić się: gaśniecie silnika po nagłym odjęciu nogi z gazu, szarpania silnika, trudnosci (a nawet niemożnosć) w odpaleniu silnika, zwiększenie zużycia paliwa

Czasem winowajcą jest zawór EGR i to przez niego "głupieje" przepustnica - a często skaner nie wykrywa żadnego błędu.





Wróć do spisu treści