Przejdź do treści
Porady

WENTYLATOR CHŁODNICY




W przypadku wentylatora o dwu biegach gdy zaistnieje konieczność podłączenia owego a "kostki" się porospinały ... należy bacznie zwracać uwagę na podpinanie do instalacji. Zazwyczaj wentylatory te mają dwie pary niezależne szczotek. Czasami wychodzą trzy a czasem cztery przewody. Podłaczajac i próbując należy ustalić podłączenie owych przewodów do + i - instalacji w taki sposób by uzyskać obroty w jednym kierunku (oczywiście właściwym dla danego wiatraka). Jest to bardzo ważne ! Gdy podłaczy się inaczej to przy załaczeniu drugiego biegu wentylatora nastąpi sytuacja hamowania (nałożenie odwrotnie działającej SEM) spowodowana załączeniem zasilania drugiego biegu, lecz w odwrotną stronę do pierwszego,  co poskutkuje zmniejszeniem obrotów, zatrzymaniem lub nawet odwrotne wolne wirowanie ..... ale ... z wentylatora bardzo szybko uleci duży kłębek bardzo śmierdzącego dymku i zaistnieje bardzo duża szansa na nowy wiatraczek .....




Zamiast elektrycznych wentylatorów czasami stosowane są wentylatory montowane na wale i nim napędzane. Aby silnik miał właściwą temperaturę , czyli by wiatrak nie chłodził kiedy nie powinien, połączony jest z wałem jest za pomocą sprzęgła elektrycznego lub wiskotycznego. Nie ma co omawiać elektrycznego, natomiast, bardzo pobieżnie, wiskotyczne to rodzaj sprzęgła gdzie wykorzystywana jest własność lepkości cieczy. Lepkosć płynu (a więc siła "klejąca") się zwiększa w zależności od temperatury lub siłę "klejenia" reguluje się ilością cieczy między ciałami. Sprzęgło, w skrócie, wykonane jest jako pakiet blach na osi zanurzonych w całaści lub części w specjalnym oleju. Jedne blachy zazębione są z elementem będącym w ciągłym ruchu, drugie z elementem, który ma być wprawiony w ruch w pewnych sytuacjach. W określonych warunkach, olej "skleja" ze sobą blachy i powoduje zasprzęglenie. Jeden rodzaj sprzęgła polega na właśnie powodowaniu "sklejania" się blach gdy temperatura wzrasta. Gdy temperatura spadnie płyn traci swe właściwości "klejące" i wiatrak się prawie nie obraca. Innym typem jest sprzęgło, które działa także na zasadzie obecności płynu międy blachami ale płyn ten wtłacza się za pomocą pompki (im wiecej płynu tym większe zasprzęglenie). Blaszka bimetalu o odpowidnio dobranych parametrach i sile ugięcia wciska element wykonawczy zaworu-tłoku pompki lub zwalnia ten docisk w zależności od panującej wokół temperatury i w ten sposób uzyskuje się większą lub mniejszą ilośc płynu we wnętrzu sprzegła.
Ogólnie w/g producentów są to rzeczy nierozbieralne i jak nie działają to się je ma wymienić na nowe.
Niestety zazwyczaj sprzęgła tego typu nie należą do tanich .... ale ... próby, napraw niestety także do tanich zwykle nie należą. O tyle o ile wymiana łożyska może sie udać o tyle reanimowanie sprzęgła włączajac w to wymianę "oleju" już nie jest takie .... nie bardzo wiadomo jaki olej zastosować a i jego cena "oryginału" także może spowodować zawrót głowy (olej - właściwie płyn o specjalnych własnościach często z domieszkami np. włóknin).
Żeby nie zostać posądzony o to, że nie da się ... w domku ... popieram, gdy się ma czas i "smykałkę" oraz chęci i warunki warto postarać się coś dokonać, choćby dla własnej nauki ...
... Owszem czasami uda sie na jakiś czas "naprawić" takie sprzęgiełko np. dotłoczeniem (strzykawką, czy czymś "mocniejszym") oleju, który gdzieś uciekł lub zgęstniał (pytanie ile ... i czego ...?), ... "Naprawa" ta zazwyczaj może udać się przy sprzęgłach z płaskim bimetalem dociskającym bolec zaworu - do kórego właśnie wstrzykuje się olej. Dokonujący tego "cudu uzdrowienia" używają zazwyczaj oleju silikonowego o lepkości ok. 3000 cps.
Jednak .... zanim ktoś postanowi spróbować działań uzdrowieńczych niech wpierw oceni koszty przedsiewzięcia, bo one gdy się nie powiedzie zostaną bezpowrotnie stracone. Także uzdrowienie na np. kilka tygodni nie jest rozwiązaniem idealnym ... bo jak życie podpowiada wiatrak odmówi posłuszeństwa właśnie na urlopie ... albo ślubie znajomego ... a nerwowość wówczas zaistniejeeee ...

Jeszcze jedna uwaga. Sprzęgła tego typu najbezpieczniej składować czy transportować w pozycji pionowej, tzn. takiej jak późniejsza pozycja pracy (lub w/g zaleceń producenta). Niestosowanie się do tego w ekstramalnych przypadkach może nawet zaszkodzić późniejszej prawidłowej jego pracy! Aby nowe sprzęgło pracowało poprawnie konieczne jest czasem jego "odstanie" po zamontowaniu w pozycji pracy bez włączania silnika od 1 do 3 godzin celem rozprowadzenia równomiernego oleju.


***sprzęgła tego typu daje się regenerować ale w zakładach, które się w tym specjalizują i posiadają odpowiednią wiedzę, cześci zamienne, odpowiednie płyny do danego typu sprzęgła, ... i urządzenia. Dobrze zregenerowane zazwyczaj nie są wiele tańsze od oryginałów (choć nie jest to regułą).



Wróć do spisu treści